Skip to main content

Veranderkracht

In de snel evoluerende zakelijke wereld hebben steeds meer organisaties hun eigen bekwaamheid in verandermanagement ontwikkeld, en dit is een positieve ontwikkeling. Besturen streven ernaar om hun interne vermogen voor verandering te versterken en de afhankelijkheid van externe partijen te verminderen. Desondanks doen zich situaties voor waarin een op maat gemaakte benadering noodzakelijk is, vooral wanneer cruciale vraagstukken aan de orde zijn. Wat betekent meer aanpassingsvermogen voor onze organisatie? Hoe zorgen we dat klant/commercie verbonden is aan “change” in de rest van de organisatie?

Hoe gaan we te werk?

Onze aanpak is gebaseerd op een diepgaand begrip van uw bedrijfscultuur en context. Door samen te werken met uw team bieden wij niet alleen standaardoplossingen, maar ontwikkelen we strategieën die op maat zijn gemaakt voor uw specifieke uitdagingen. Hierbij leggen we de focus op het versterken van uw interne capaciteiten, zodat u in de toekomst flexibel en zelfstandig veranderingen kunt initiëren en beheren.

Noviter heeft een speciale visie op duurzaam veranderen. Wij noemen dat Adaptiviteit. We hebben onze ervaringen in de volgende vier diensten vertaald.

Verhogen aanpassingsvermogen & continu verbeteren in de genen

Deze dienst wordt gevoed door een zeer uitgebreide en unieke visie op de kernkwaliteit adaptiviteit. Er zijn 5 vaardigheden om te ontwikkelen die ieder weer bestaan uit twee elementen. Een breed scala aan oplossingen zijn beschikbaar, denk aan diagnose-scan’s, volwassenheidsmodellen, trainingen, implementatieplannen, inspiratiesessies en meer. Eén enkele, meerdere of alle onderdelen van de visie kunnen worden geïmplementeerd. Toch is geen programma hetzelfde en wordt altijd een maatwerk oplossing gevonden die het beste bij de organisatie past. Lees in deze blog meer over onze visie.

Way of Working (Lean/Agile) programma optuigen, reviewen of revitaliseren

Met meerdere van dit soort organisatiebrede programma’s achter de rug is het eenvoudig om mee te voelen met wat voor uitdagingen deze teams te maken hebben. Bijvoorbeeld: de gedragskant adresseren; leidende coalities vormen; aansluiten bij de nieuwe strategie; all-round coaches ontwikkelen; de prestatiedialoog met senior management invoeren; van bottom up naar top down; verzilvering, rapportage en sturing. Bovenal is het de kunst van een dergelijk programma om je ten dienst aan de organisatie op te stellen en de methode als middel en niet als doel te hebben. En ultiem, om in te zien wanneer het tijd is om jezelf op te heffen.

    Strategisch veranderprogramma optuigen, reviewen of revitaliseren (zie ook Strategie-executie)

    Naast de lijn en staf organisatie die via kort cyclisch sturen direct aan de slag kan met doelen halen, is vaak een verander programma nodig om meer snelheid, daadkracht en structurele verandering te brengen. Het product is niet alleen een logische ordening van waarde, doelen en projecten in de tijd. Onderwerpen die veel aandacht nodig hebben zijn draagvlak, gedrag  en cultuur, communicatie en de methode om resultaten te volgen en te sturen. Het vormen van een tijdelijk multidisciplinair programmateam en het slim gebruik maken van alle (staf)expertise in de organisatie zal het succes mede bepalen.

    Optimaliseren en afstemmen veranderfuncties

    Ga eens na hoeveel “change-clubs” er in jouw organisatie zijn? Het begrip “change” moet je hierbij oprekken (exclusief IT) om in te zien dat dit snel kan oplopen tot 10-20% van je totale populatie. Dit hoeft niet “erg” te zijn als er maar a) aantoonbaar waarde wordt toegevoegd per expertise gebied afzonderlijk en er b) synergie is over de expertises heen. Dat laatste is vaak niet het geval. Sterker nog: onbedoeld werken ze elkaar tegen, kennen elkaar niet, of beconcurreren elkaar. Het hebben van een gemeenschappelijke visie en delen van kennis zijn de eerste stappen. Elkaar versterken en multidisciplinaire aanpakken ontwikkelen is de volgende. De ultieme stap is veranderkrachten bundelen om op strategisch niveau aan te sluiten en impact te hebben.

    Neem contact met ons op

    We vertellen u graag meer!

    +31 (0)6 835 703 15